Fra møtet på Moi. F.v. Anne Lise Skåland,
Eivind Kittang, Jon Kvalbein og Jon Rasin Bø
Bibelen formaner Guds folk til å gi akt på seg selv
og læren. Det er en formaning misjonsfolket ønsker å ta på alvor når det er
startet med profilmøter for Misjonssambandet i Flekkefjord området.
I år var det tidligere rektor ved Kvitsund gymnas,
Jon Kvalbein som var taler på møtene. Det var samlinger på Tonstad, Flekkefjord
og på Moi. Opplegget var enkelt, først et foredrag, deretter en kopp kaffe før
det var anledning til spørsmål og samtale.
Tema for Kvalbeins foredrag var «Evangelisk-luthersk
tro i møte med aktuelle karismatiske og nyliberale åndsstrømninger». Han
startet med å understreke viktigheten av de lutherske prinsipp om «skriften
alene», «nåden alene» og «troen alene».
Første hoveddel av foredrag var en oversikt og
vurdering av karismatiske strømninger i Norge. Han var innom både
pinsebevegelsen og trosbevegelsen. I disse retninger tillegges åndsdåpen
avgjørende betydning, mens i luthersk tro læres at Ånden møter oss gjennom
nådemidlene. Videre sa Kvalbein at mye av karismatikken er preget av popkultur
og moderne frihetsidealer.
Trosbevegelse går enda lengre. Den hevder bl.a. at
troen blir et redskap til å utøve guddommelig kraft. Aril Edvardsen var den som
først åpnet for denne vranglære. Han anbefalte bl.a. ei bok som hevder at ved å
erklære seg frisk, blir man frisk. Guds ord sier imidlertid noe annet. Gud
tillater både medgang og motgang i den kristnes liv. Guds barn skal få overlate
sitt liv trygt i Guds hender.
Den andre åndsretning Kvalbein belyste var
nyliberalismen. Det er religiøsitet uten dogmer. En tro der hvert individ lager
sin egen lære om Gud til eget bruk. Åpen og inkluderende er stikkord. Dette får
dramatiske konsekvenser og følger. I strid med Bibelens lære åpnes det opp for
kirkelig vielse av homofile. Det hevdes at etikken ikke bare må prøves på Guds
ord, men også på allmennmenneskelig livserfaring.
Utdrag fra forsamlingen på Moi
Andre følger er innføring av
feministteologi og en forvrengt forsoningslære hvor det hevdes at man gjør Gud
til en torturist, ved å hevde at Gud krevde at Jesus døde for våre synder. Guds
hellighet og Jesu kostnad ved forsoningen nedtones og fornektes.
Den grunnleggende svikten er svikten i bibelsynet.
Når ikke Guds ord alene blir vår rettesnor for lære og liv, kommer en snart på
avveger. Vi må understreke at Skriften er eneste norm og den er enhetlig og
klar.
Guds barn står i en åndskamp mot djevelen, verden og
vår gamle natur. Det gjelder å holde fast på Guds ord: «Se, jeg har satt foran
deg en åpnet dør, og ingen kan lukke den til. For du har liten styrke, og har
holdt fast på mitt ord og ikke fornektet mitt navn.» (Åp3,8)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar